Historiek

 
De Diestse Balletschool werd opgericht in 1968 door Josée Nicola. Reeds in 1954 was zij actief te Diest, zonder dat er een balletschool was. Josée Nicola was uitgenodigd door de Koninklijke Diestse Turnkring om het turnen aan te vullen met balletlessen. Tijdens de jaarlijkse turnfeesten bleek dan dat de leerlingen zeer goede prestaties leverden.

In 1954 kwam er aan de Academie van Beringen een plaats vrij voor een docent, en Mevrouw Nicola verhuisde met haar balletlessen naar de mijnstad. De leerlingen uit Diest die geïnspireerd waren door de dans volgden haar. Ze had er een 200-tal leerlingen, waarvan 40 uit Diest. Voor de ouders was het echter een hele rit om meerdere keren per week naar Beringen te rijden. Er werd een comité opgericht met als doel in diest een balletschool op te richten. Mevrouw Nicola werd gevraagd om de school te leiden en zo had zij dus na haar balletschool in Antwerpen ook een balletschool in Diest.

De eerste lessen werden gegeven in de turnzaal van de Zusters van de Voorzienigheid, waarna de balletlessen verhuisden naar de eerste verdieping van de oude infirmerie op het Begijnhof. Waneer het Begijnhof verbouwingswerken onderging, werd de balletschool tijdelijk ondergebracht in de lokalen van de muziekschool in het Peter Dorlandcentrum.

Enkele jaren later kon de school dan weer in het gerenoveerde Begijnhof terecht in twee echte balletzalen. De ruimte bleek echter snel te klein en wegens de alsmaar groeiende activiteiten op het Begijnhof, nam de Diestse Balletschool Josée Nicola haar intrek in het ontmoetingscentrum De Ketel te Kaggevinne.

Josée Nicola

° 21 september 1918  -  † 20 juni 2007

Josée Nicola werd geboren als jongste van een gezin van 16 kinderen. Haar ouders hechtten veel belang aan literatuur, schilderkunst, zang, toneel, muziek en dans. In die tijd was het helemaal niet evident om kinderen hobby's te laten uitoefenen, maar Josée had geluk. Ze volgde als 7-jarige reeds balletlessen in de Opera Royal te Antwerpen, muziek op de Sint-Jacobsmarkt en toneel bij Jef Van Leemput. Toen ze als 11-jarige besloot om resoluut voor ballet te kiezen, kwam haar ongoochelde toneelleraar zelfs pleiten bij haar ouders, om hen te overtuigen haar terug naar de toneellessen te sturen... Het mocht niet baten: Josée Nicola was gebeten door het balletvirus en ballet werd haar leven.

Ze debuteerde in de Opera Royal als danseres demi-caractère in Les Cloches de Corneville. Daarna ging ze dansen in de Franse Opera te Gent.

Na enkele jaren ging ze haar balletstudie vervolmaken bij de Russische choreograaf-pedagoog Karnetsky in de Koninklijke Vlaamse Opera in Antwerpen. Het ballet volgens Russische discipline volgen wij tot op de dag van vandaag. Josée Nicola behaalde onder leiding van Karnetsky de titel Prima Ballerina. Nu nam ze ook privélessen bij choreograaf Chatourowsky, waardoor ze sterdanseres werd. In 1947 werd ze bekroond met de eerste prijs Première Danseuse de Charactère et Choreographie.

Na haar actieve danscarrière besloot ze zelf les te geven in ballet en richtte in Deurne, Antwerpen, de Belgische Balletschool Josée Nicola op. We schrijven op dat moment september 1947. Ondertussen draagt deze school de titel Koninklijk, sinds haar 50-jarig bestaan in 1997.

In 1968 volgde dan de Diestse Balletschool, die haar eerste optreden verzorgde op de terreinen van de firma Mommaerts in 1970. Daarna vonden de optredens plaats in zaal Luro te Schaffen en de Patria in Diest. Alhoewel deze gezellige zaal geschikt was voor diverse opvoeringen zoals toneel en operettes, was het podium te klein voor balletoptredens. De volgende voorstellingen vonden plaats in het SOK te Deurne, maar bij gebrek aan een lichtinstallatie kwam noch de dans, noch de kostumering volledig tot zijn recht. Dan maar naar Tessenderlo, waar een nieuw Cultureel Centrum mét lichtinstallatie was ingericht, maar hoewel het podium hier groot genoeg was, was het niet diep genoeg om te dansen. Na enkele jaren werd er uitgeweken naar het Casino in Beringen, dat uitgerust is met een echt theaterpodium met balletvloer en een lichtinstallatie met meer dan 100 theaterspots. Hier kwamen de kleurrijke balletrecitals en de prachtige zelfgemaakte kostumering van Madame Nicola echt tot uiting. Een gezellige en comfortabele zaal. Sinds 2013 is Den Amer, het gloednieuw cultureel centrum van Diest, onze thuishaven geworden voor de jaarlijkse voorstellingen.

Toch bleef Josée Nicola niet volledig weg uit Diest met optredens voor het grote publiek. Ze werd jaarlijks gevraagd om de voorstellingen van Operettegezelschap De Vreugd op te luisteren met ballet, dat plaatsvond in de Patria. Ook het KVT vroeg haar dansers geregeld, evenals de revus in Tessenderlo en talrijke festiviteiten in Diest in o.a. De Hallezaal. 

Josée Nicola was echter ook actief in het buitenland.

In 1981 nam ze samen met 23 andere landen deel aan het Hans Christian Andersen Festival in Denemarken en behaalde er de derde prijs met het sprookje Het Meisje met de Zwavelstokjes. Het Tokyo Ballet Piccolo uit Japan won de eerste prijs met hetzelfde sprookje. De directrice van dit gezelschap, Mevrouw Sumiko Matsuzaky, en Mevrouw Nicola konden het goed met elkaar vinden en er ontstond een vriendschap tussen de twee scholen.

In 1988 trok Mevrouw Nicola met een aantal leerlingen naar Japan op uitnodiging van het Tokyo Ballet Piccolo om deel te nemen aan een internationaal dansfestival waar ze de een eervole vermelding behaalde met haar choreografie At the Waterside.

Josée Nicola nodigde op haar beurt ook de Japanse school uit naar België. Voor deze gelegenheid voegde ze haar twee grootste scholen, Antwerpen en Diest, samen en choreografeerde ze Labyrinth. Een prachtig balletstuk waar 30 Japanse balletdansers en danseressen eveneens in mee dansten. Will Tura componeerde zelfs een van de muziekstukken speciaal voor deze gelegenheid.

Josée Nicola creëerde ook een Vlaamse klompendans voor de Japanners, die zij in Tokyo brachten in 1991, onder leiding van Mevrouw Nicola.

In 1992 nodigde mevrouw Matsuzky de balletscholen van Josée Nicola weer uit naar Tokyo. Mevrouw Nicola selecteerde 20 dansers uit de scholen van Antwerpen en Diest en vertrok weer naar het land van de rijzende zon. Ditmaal bracht ze er Bourgondische Hofdansen, een choreografie waaraan 2 jaar non-stop werd gewerkt zowel te Antwerpen als te Diest. De kledij die speciaal hiervoor werd gemaakt, werd in 20 aparte koffers mee naar Japan gevlogen, evenals 19 tutu's die mee werden genomen om te verschijnen in een choreografie van Mevrouw Matsuzaky, in het sprookje Alice in Wonderland. In het tweede deel van de optredens te Tokyo, in het Nerima Bunka Center, brachten de Belgische en de Japanse dansers samen een Vlaamse Bruiloft in een choreografie van en door Josée Nicola. Een bijkomend optreden volgde nog in Takashi, meer gelegen in het bergachtige deel van Japan. Het eerste optreden te Tokyo, wat als generale repetitie gold, werd volledig gevolgd door de talrijke Japanse pers.

In 1998 was het Tokyo Ballet Piccolo weer te gast in België, voor het 50-jarig bestaan van de Belgische Balletschool Josée Nicola te Antwerpen.

Sinds 2004 wordt de school geleid door Kenes Christof.

Anno 2011, Diestse Ballet School Josée Nicola wordt trotse eigenaar van een danszaal om zijn leden nog meer comfort en eigenheid te geven. Dit opent een waaier van nieuwe mogelijkheden, die ten volle benut zullen worden in de komende jaren.
 

~ designed by web and office automation ~